හඬක් නැති ඔවු­න්ගෙන් හඬක් ඇති සැමට පාඩ­මක් | සිළුමිණ

හඬක් නැති ඔවු­න්ගෙන් හඬක් ඇති සැමට පාඩ­මක්

ඒ උදැ­සන මහ­නු­වර නග­රය වෙනදා මෙන්ම කාර්ය­ය­බ­හු­ලය. දෙනෝ­දා­හක් යනෙන මඟ­තොට ඔවුහු තමන්ගේ පාඩුවේ තැන තැන ඇති කසළ එකතු කරති. ඒවා පොලි­තින් උර­ව­ලට දමති. ඉඳ­හිට මෙවැනි සද්කාර්ය කර­න්නන් අප අතර සිටි­යද එදින මහ­නු­වර දී දුටු මේ පිරිස සුවි­ශේ­ෂිය. ඒ ඔවුන් ශ්‍රව්‍යා­බා­ධි­ත­යින් වීමය. මොවුන් මේ සද්ක්‍රි­යාව ආරම්භ කළේ මහ­නු­වර නග­රය පිරි­සුදු කිරිම සඳහා යම් දාය­ක­ත්ව­යක් දීමේ අර­මු­ණිනි.

මහ­නු­වර නගර සීමා බල ප්‍රදේ­ශයේ දෛනි­කව එකතු වන කසළ ප්‍රමා­ණය ටොන් හත්සිය පන­හට ආස­න්නය. විධි­මත් ලෙස මෙන්ම අවි­ධි­මත් ලෙසද බැහැර කෙරෙන මෙම කසළ ඉවත් කිරීමේ කාර්ය­භා­රය පැවරී තිබෙන්නේ මහ­නු­වර මහ නගර සභා­ව­ටය. අවි­ධි­ත­මත් ලෙස කසළ බැහැර කිරීම් බහු­ලව සිදු­වන ස්ථාන­යක් ලෙස මහ­නු­වර ගුඩ්ෂෙඩ් බස් නැව­තුම හඳුනා ගෙන තිබේ. දිව­යිනේ නන්දෙ­සට ධාව­නය කෙරන මගී ප්‍රවා­හන බස් රථ ගණ­නා­වක් ගම­න්වාර ආරම්භ කිරීම හා අව­සන් කිරීම මෙම ස්ථාන­යෙන් සිදු කිරීම නිසා ගුඩ් ෂෙඩ් බස් නැව­තුම දවසේ වැඩි පැය ගණ­නක් පව­තින්නේ ජනා­කීර්ණ ස්වභා­ව­යෙනි. වැඩි­පුර ජන­තාව ගැව­සෙන ස්ථාන­වල වැඩි­පුර කසළ එකතු වීම සාමා­න්‍යය සංසි­ද්ධි­යකි. මහ­නු­වර නගර සීමාවේ දෛනි­කව එකතු වන කසළ ප්‍රමා­ණ­යට ගුඩ්ෂෙඩ් බස් නැව­තුම ආශ්‍රිත ප්‍රදේ­ශ­යෙන් ටොන් එක­සිය තිහක පමණ දාය­ක­ත්ව­යක් ලැබෙන බව මහ­නු­වර නගර සභාව පව­සයි. මෙම කස­ළ­ව­ලින් සෑහෙන ප්‍රමා­ණ­යක් අවි­ධි­මත් ලෙස පරි­ස­ර­යට මුදා හැරීම කලක පටන් පව­තින විශාල ගැට­ලු­වකි. ඇස් පෙනෙන, කන් ඇසෙන, කතා කළ හැකි පිරිස් සිදු­ක­රන මෙම විනා­ශය දෙස ඇස් කන් පියා බලා සීටී­මට නොහැ­කිවූ පිරි­සක් පසු­ගි­යදා ගුඩ්ෂෙඩ් බස් නැව­තු­මට එක්ව අවි­ධි­මත් ලෙස පරි­ස­ර­යට මුදා­හැර තිබූ කසළ එක්රැස් කර නගර සභා­වට බාර දීමට පිය­වර ගත්හ. මෙහි පැවති විශේ­ෂ­ත්වය වූයේ මෙම පිරිස උප­තින්ම ශ්‍රව්‍යා­බා­ධිත තත්ත්වයේ පසු­වූ­වන් වීමය.

මධ්‍යම පළාත් ශ්‍රව්‍ය­බා­ධිත සුබ සාධක සංග­මයේ මෙහෙ­ය­වී­මෙන් පැවැති මෙම ශ්‍රම­දා­නය සඳහා එම සංග­මයේ සාමා­ජික සාමා­ජි­කාවෝ පනස් දෙනෙක් පමණ සහ­භා­ගිවී සිටි­යහ. ඇමෙ­රි­කාවේ ගැලො­ව්ඩෙඩ් (GALLAVDED) විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ කථි­කා­චා­ර්ය­ව­ර­යකු වන මහා­චාර්ය තිස්ස පීරිස් මහ­තාගේ මෙහෙ­ය­වී­මෙන් මෙම වැඩ­ස­ට­හන පවැ­ත්වුණු අතර එහිදී පැය තුනක පමණ කාල­යක් තුළ ප්ලාස්ටික් හා වීදුරු බෝතල් පොලි­තීන් ඇතුළු දිරා­පත් නොවන අප­ද්‍ර­ව්‍යය ටොන් එක­කට ආසන්න ප්‍රමා­ණ­යක් මෙම එකතු කරනු ලැබිණි. සංඥා භාෂා­වෙන් අද­හස් හුව­මාරු කර ගනි­මින් මහ­නු­වර ගුඩ්ෂෙඩ් බස් නැව­තුම පුරා ඇවි­දි­මින් කසළ එකතු කළ ඔවුන් මුහුණ දුන් ලොකුම අභි­යෝ­ගය වූයේ හික්මී­මක් නොමැති බස් රථ රිය­දු­රන් මොවුන් ගැන කිසිදු තැකී­මක් නොකර බස් ධාව­නය කිරීම නිසා සිදු­විය හැකි අන­තු­රු­ව­ලින් බේරී­මය. තොර­තෝං­චි­යක් නොමැ­තිව බස් රථ­වල නළා හඬින් උප­දින ඝෝෂාව සවන් නොවැ­කීම මෙම පිරිස ලද භාග්‍ය­ය­කැයි මට සිතුණි.

“මිනි­සත් බවක් ලබන අපි හැමෝ­ටම සමා­ජය වෙනු­වෙන් යහ­පත් යමක් කිරීමේ වග­කීම තිබෙ­නවා. අපි ජීවත් වන පරි­ස­රය විනාශ කරනු ලබන්නේ අපි විසි­න්මයි. හුස්ම ගන්න තියෙන වාතය දූෂ­ණය කරන්නේ අපි­මයි. ඩෙංගු මදු­රු­වන්ට පහ­සු­වෙන් බෝ විය හැකි තැන් නිර්මා­ණය කරන්නේ අපි­මයි. ජලය ගලා බසින ගංඟ ඇළ දොළ අව­හිර වන විදි­හට ප්ලාස්ටික් පොලි­තීන් පරි­ස­ර­යට මුදා හැර ඒවා පිටාර ගලන තත්ත්ව­යක් ඇති කරන්නේ අපි­මයි. මේවා නිවැ­රදි කර ගැනීම අපේ වග­කී­මක්. අපේ සමා­ජය අම­තක කර තිබෙන ඒ වග­කීම ඔවුන්ට සිහි­පත් කර දිය යුතුයි. අපට අවශ්‍ය සාමා­න්‍යය ජන­තා­වට මේ ඔස්සේ පණි­වි­ඩ­යක් ලබාදී ඔවුන්ද මේ සඳහා සහ­භාගි කරවා ගැනී­ම­ටයි” මහ­චාර්ය තිස්ස පීරීස් මහතා පව­සයි.

රට­වල් හත­ළිස් තුනක සංචා­රය කර තිබෙන මහා­චාර්ය තිස්ස පීරිස් ජපන්, ස්විස්ට­ර්ලන්ත හා ඉංග්‍රීසි සංඥා භාෂාව පිළි­බඳ විශේ­ෂ­ඥ­ව­ර­යෙකි. ඇමෙ­රි­කාවේ ගැලො­ව්ඩෙඩ් විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ වසර විසි අටක කාල­යක් තිස්සේ සේවය කරන ඔහු විශේෂ අව­ශ්‍යතා ඇති පුද්ග­ල­යින්ගේ සුබ සාධ­නය පිණිස ජාතික මෙන්ම ජත්‍ය­න්තර වශ­යෙන්ද ක්‍රියා­කා­රීව කට­යුතු කර­න්නෙකි.

“ලෝකයේ දියුණු රට­වල විශේෂ අව­ශ්‍යතා ඇති අය වෙනු­වෙන් විශාල අව­ධා­න­ය­කින් කට­යුතු සිදු කෙරෙ­නවා. රූප­වා­හිනි වැඩ­ස­ට­හන් වුණත් ශ්‍රව්‍යා­බා­ධිත අයට අව­බෝධ කර ගැනී­මට හැකි­වන සේ සංඥා භාෂා­වෙන් ඉදි­රි­පත් කෙරෙ­නවා. නමුත් අපේ රටේ ඒ වගේ ජාතික මට්ටමේ වැඩ­ස­ට­හන් මේ අය වෙනු­වෙන් ක්‍රියා­ත්මක වන්නේ නැහැ. අපේ රටේ තිබෙන ප්‍රධාන ප්‍රශ්න­යක් තමයි සංඥා භාෂා පිළි­බඳ දැනුම ඇති පිරිස අඩු­කම. මේ නිසා විශේ­ෂ­යෙන් ශ්‍රව්‍යා­බා­ධිත අයට තමන්ගේ අධ්‍යා­පන කට­යුතු පවා කර ගැනීමේ අප­හ­සුතා තිබෙ­නවා. මටත් ඒ වගේ අත්දැ­කීම් තිබෙ­නවා. අපි සමා­ජ­යෙන් අනු­ක­ම්පාව ඉල්ලා සිටින්නේ නැහැ. අපට අවශ්‍ය සම තැනයි. මොන­ත­රම් අධ්‍යා­ප­යෙන් ඉහ­ළට ගියත් ශ්‍රව්‍යා­බා­ධිත පුද්ග­ල­යෙ­කුට අපේ රටේ රැකි­යා­වක් ගන්න පුළු­වන්ද? මේවා වෙනස් වෙන්න නම් මිනි­ස්සුන්ගේ ආකල්ප වෙනස් විය යුතුයි. අද අපි මේ කරන වැඩේට ඇස් පේන, කන් ඇහෙන, කතා කරන්න පුළු­වන් අයත් ඉදි­රි­යේදී එකතු වෙනවා නම් ඒක තමයි අපි ලබන ජය­ග්‍ර­හ­ණය” ඒ මහතා කීය.

මහ­චා­ර්ය­ව­රයා සංඥා භාෂා­වෙන් ප්‍රකාශ කළ දේ අප හා පැව­සුවේ සංඥා භාෂා පරි­ව­ර්තිකා හංස­මාලි සෙනෙ­වි­රත්න මෙනෙ­වි­යයි. ශ්‍රව්‍යා­බාධ මව හා පියා සමඟ ඇය මෙම ශ්‍රම­දාන අව­ස්ථා­වට එක්ව සිටි­යාය.

“මම ජාතික සමාජ සංව­ර්ධන ආය­ත­නයේ සංඥා භාෂා පරි­ව­ර්ත­නය පිළි­බඳ ඩිප්ලෝ­මා­වක්, ජාතික අධ්‍යා­පන ආය­ත­නයේ සංඥා භාෂා පිළි­බඳ ඩිප්ලෝ­මා­වක් හා ශ්‍රී ලංකා බිහිරි වූවන්ගේ මධ්‍යම සම්මේ­ල­නයේ සංඥා භාෂා පරි­ව­ර්ත­නය සම්බ­න්ධව සහ­තික පත් පාඨ­මා­ලාව හදාරා තිබෙ­නවා. මගේ අම්මා තාත්තා මේ සංග­මයේ සාමා­ජි­ක­යින්. සංඥා භාෂා පරි­ව­ර්ත­ක­යින් අපේ සමා­ජයේ සොයා ගැනීම හරිම අප­හ­සුයි. මගේ අම්මා තාත්තා මේ ගැට­ලු­වෙන් ගොඩක් පීඩා වින්දා. මම ශ්‍රව්‍යා­බා­ධිත අයෙකු නොවූ­වත් එම ජන­තාව වෙනු­වෙන් සේව­යක් කිරීමේ අර­මු­ණින් මම මේ සංඥා භාෂාව ඉගෙන ගත්තා. අද මේ වැඩ­ස­ට­හ­නට සිංහල, දෙමළ, මුස්ලිම් හැමෝම එක­තුවී සිටි­නවා. අද අපේ රටේ තමන් කන ටොෆී කොලය මහ පාරට විසී කරන මිනිස්සු මොන තරම් ඉන්න­වාද. මේ පිරි­සිදු කිරීමේ වැඩ සට­හ­නේදී අපි ටොෆි කොළ දහ­දා­හක් විතර මේ කොටසේ තිබී එකතු කළා. මිනිස්සු දහස් දෙනෙක් තත්ත්පර කිහි­ප­ය­කදී කරන ක්‍රියාව නිවැ­රදි කරන්න මොන තරම් කාල­යක් යන­වාද. සම­හර ඒවා යළිත් යථා තත්ත්ව­යට පත් කිරී­මට පවා නොහැ­කියි.” හංස­මාලි පැවැ­සු­වාය.

මේ කට­යුත්ත සඳහා මහ­නු­වර මහ නගර සභාව මගින් පහ­සු­කම් සලසා තිබිණි. නගර සභාව නියෝ­ජ­නය කර­මින් එහි පැමිණ සිටියේ සුළු සේවා පාලක එච්. එම්. සී ජය­ප්‍රිය මහ­තාය.

“ශ්‍රව්‍යා­බා­ධිත අය අද දින එකතු කරනු ලබන කැළි කසළ ප්‍රවා­හ­නය කිරී­මට අව­ශ්‍යය පහ­සු­කම් නගර සභාව මගින් සැල­සුවා. ගුඩ් ෂෙඩ් බස් නැව­තුමේ දින­කට ටොන් එක­සිය අසූ­වක් පමණ කසළ එකතු වුණා. කසළ දිරා­පත් වන, නොවන ලෙස වර්ගී කර­ණය කර බාර දෙන ලෙස උප­දෙස් ලබා දීමෙන් පසු දැන් මෙම ප්‍රමා­ණය ටොන් එක­සිය තිහක් පමණ දක්වා අඩුවී තිබෙ­නවා. ඇත්ත­ටම කසළ බඳු­න්ව­ලට එකතු වන කසළ එකතු කිරීම එත­රම් ගැට­ලු­වක් නැහැ. තමන්ගේ ගෙදර පිරි­සු­දුව තබා ගන්න තියෙන උන­න්දුව තමන්ගේ ගම පිරි­සු­දුව තබා ගන්න නැහැ. ගෙදර ටොෆි කොළ­යක් බිම දැම්මොත් ඒක අහු­ලන්න ඕන පවුලේ කෙනෙක් මයි. ඒ නිසා ගොඩක් වෙලා­වට ඒක බැහැර කළ යුතු නිය­මිත ස්ථාන­යට දම­නවා. නිවෙ­සින් පිට පොදු ස්ථාන­ව­ලට ගියාම ඒ මනු­ස්සයා වෙනස් වෙනවා. මෙතන තිබෙන්නේ හැඟී­මක් නැති­ක­මයි. මුලින් අපි ඒ හැඟීම ඇති කර ගන්න ඕන. ශ්‍රව්‍යා­බා­ධිත කණ්ඩා­ය­මක් විසින් සිදු කරන මේ කට­යුත්ත හරහා එම හැඟීම සමා­ජය තුළ ඇති කරන්න සුළු හෝ උත්තේ­ජ­න­යක් ලැබෙයි කියා අපි විශ්වාස කර­නවා.”

ජය­ප්‍රිය මහතා පැවැ­සුවේ ශ්‍රව්‍යා­බා­ධිත කණ්ඩා­යම විසින් කරන ලද සද්ක්‍රි­යාව අග­ය­මිනි. මේ කණ්ඩා­ය­ම­ටද තමන් කළ කාර්යය පිළි­බඳ කිය­න්නට බොහෝ දේ සිත තුළ ඇති­වාට සැක නැත. හැම කෙනෙ­කු­ගේම මුහුණේ ඇත්තේ තෘප්ති­මත් බවකි.

මධ්‍යම පළාත් සමූහ
නිහාල් ජයවර්ධන

Comments