අවධානය පිණිසයි | සිළුමිණ

අවධානය පිණිසයි

අවා­රයේ සිරිපා හිමේ සොඳුරු බව විඳ ගනි­මින් සම­නළ කන්ද තර­ණය කර රාත්‍රි­යත් සම­ඟම සිරිපා පද්ම­යට ගොඩ වු කල එහි මුර­ක­රු­වන් පැවසූ දේ ලිපිය ආර­ම්භ­යේම මෙසේ සට­හන් තබන්නේ නිර්ව්‍යාජ වූ ඒ වදන් අතර අවා­රයේ සිරිපා හිම කෙබ­දු­දැයි යන සැබෑ අර්ථය සැගව ඇති නිසා­වෙන්ය.

“සම­නොළ කඳු මුදු­නට රාත්‍රිය උදා වුණාම හැබෑම ලස්ස­නයි. කිරි බැබ­ළෙන හඳ එළි­යට මුළු හිමේම (කැලේම) කිරි පාටින් තෙමෙ­නවා. සඳ කැන් නාන හිමේ මහ ඇත්තෝ (අලි) ධර්ම­රාජ ගල පහළ ඉඳන් නිද­හසේ කෑ මොර ගානවා. දව­සක් මම පල්ලම් බහි­ද්දින් කොටි හපුවා මහ­ගිරි දඹේ පාමුල පඩි උඩ. මේ සමන් දෙවි­යන්නේ අඩ­විය වෙද? උන්නා­න්සේගේ ඇල්ම, බැල්ම තියෙන තුරා­වට, උන්නා­න්සේගේ අණ­සක යටත් මේ වන­පෙත කිලිටි නොක­ර­මින් ජීව­ත්වෙන ඇත්තන්ට වර­දින්නේ නෑ. උදැ­හැ­නැ­ක්කෙම ලැගුම් පළ­වල් වලින් නික්මෙන කූල්ලෝ (පක්ෂීන්) මේ හැම අස්සක් මුල්ලක් නෑරම හක්ක­ලන් කොර­නවා. වාරෙට එකෙ­ක්වත් දැක ගන්න නැති කැලෑ කෙල්ලෝ (කැහි බෙල්ලා) හැම තැනම. හරි අපූරූ කූල්ලෙක් (පසු විප­ර­මේදී මේ කුරුල්ලා ඉතා­මත් දුර්ලභ, අවේ­ණික, දැක ගැනී­මට පවා අප­හසු කුරු­ල්ලෙක් සේ ප්‍රකට, අරං­ග­යෙක් බවට තහ­වුරු විය) මහ­ගිරි දඹේ පඩි ටික දිගේ උඩ­හ­ටත්, පහ­ළ­ටත් මීදුම මැදින් පැන පැන යන්නේ පේන නොපෙ­නෙන ගාන­ටයි. ඒකා පිඹින උරු­වම් බෑම වෙන එක කුරු­ල්ලෙ­කු­ට­වත් පිඹින්න බෑ සත්තයි. සිරි­පාදේ කව­දත් ලස්ස­නයි. ගොඩාක්ම හැඩ අවා­රෙ­ටයි. එක එක පාටින් මල් පිපිලා. වෙන දවස් වල නොදැක්ක මල්ත් මේ අවාරේ පිපිලා. ගස් වළ කදන් වලත් මල් (ඔකිඩ්). තණ කොළ බිමෙත් මල් (බිම් ඕකිඩ්). එක එක විදිහේ පොකුරු පොකුරු එක එක හැඩේට. මල් පැණි උරන සම­න­ලුන්ට නම් ඉස් පාසු­වක් නැහැ. වද බඳින මැස්සෝ ඕසෙට. හඳ එළියේ බැබ­ළෙන අර කඳු මුඳුන, ඒ තමයි කුණු දිය පරු­ව­තය. මහ ඇත්තන්ගේ කදිම තිත් පොළක් ”

දුර්ලභ ඕකිඩ් වර්ග රැසක්

සිරිපා පද්මය වැද පුදා ගැනී­මට කදිම සමය වන්නේ දෙසැ­ම්බර් පෝය දින සිට එළැ­ඹෙන වෙසක් පෝය දක්වා වු මාස හයක කාල­යයි. ඒ කාලය තුළදි සම­නළ අඩ­විය වැසි වලින් අඩු වියළි කාල­යක් වන බැවින් වන්දනා බැති­ම­තුන්ට කදු තර­ණය සඳහා පහ­සු­වක්ද වේ. නමුත් ආවා­රය යනු සුළං දැඩි වු වැසි සහිත සමය වන බැවින් වන්දනා කට­යුතු සදහා සුදුසු වන්නේ නැත. එකී මාස හය­කට ආසන්න වු කටුක සීතල සහ වැස්ස නිර­න්ත­ර­වම පොර බදිනා සිරිපා මළුව තුළ රැදෙ­මින් සිරිපා අවාර සමය තුළදී සිරි­ප­තුල සහිත වු පූජා භූමිය ආරක්ෂා කිරීමේ රාජ­කා­රිය, දේව කාරි­යක් හා සමැව ඉටු කරනා මිනි­සුන් කිහිප දෙනෙක් සිටින බව ඇතැ­මෙක්ට නම් රහ­සක්. ආගිය රස කතා, සිරි­පාදේ හා බැදුණු ජන­කතා, දුර්ලභ වන­ස­තුන්ගේ හමු­වන්, සිරිපා මළුව හා බැදුණු අද්භූත සිදු­වීම් ආදී විවිධ කතා නිසා­වෙන් අප අධ්‍ය­යන කට­යුතු විවි­ධ­ත්ව­ය­කින් යුතුව සිදු වු බවත් සිහි­පත් කළ යුතු­මයි. සිරිපා අවා­රයේ වන­බිමේ මල් දරනා ශාක අතරේ, එකී ශාක වල­ටද නවමු පෙනු­මක් ලබා දෙමින් ගස් කඳන් මතත්, බිම් ස්ථරයේ විවිධ ස්ථාන වලත් තමන්ගේ පැවැත්ම තහ­වුරු කර ගත් ශාක කුල­යක් ලෙස ඔකි­ඩේ­සියේ (Orchidaceae) හැදි­න්විය හැකිය.

සිරි­ලක පුරා ඕකිඩ් විශේ­ෂ­යන්හි ව්‍යාප්තිය ගත් කල විශේෂ 188 කට ආසන්න සංඛ්‍යා­වක් වාර්තා වන අතර ඉන් විශේෂ 46 කට ආසන්න ගණ­නක් සම­නල වන­පෙත ඇසු­රේදී හමු වේ. එම වන­ගත ඕකිඩ් විශේෂ 46 න් විශේෂ 16 කට ආසන්න සංඛ්‍යා­වක් ආවේ­ණික විශේ­ෂ­යන් වීමද සම­නල වන­පෙත සතු ශාක ජෛව විවි­ධ­ත්වයේ අගය මොන­වට පසක් කර සිටිනා නිද­ර්ශ­ක­යක් හා සමය. බොහෝ විශේ­ෂ­යන් හැදි­න්වීම සඳහා සිංහල නම් භාවි­තයේ නැති අතර විද්‍යා­ත්ම­කව නාම ගන්වා ඇති පරිදි ලතින් බසින් වර නැගෙන වන­ගත ඕකිඩ් විශේෂ කිහි­ප­යක නම් Coelogyne odoratissima, Eria braccata, Seidenfadeniella filiformis, Bulbophyllum elegans, Phains wallichii, Habenaria plantaginea, Robiquetia rosea ලෙස හැදි­න්විය හැකිය.

නගා මැරූ අල

ගස් කඳන් මත වැඩී වනය හැඩ කරනා ‘උඩ­වැ­ඩියා’ අත­රත්, බිම් මට්ටමේ හැදි වැඩෙ­මින් වන­බිම වර්ණ­වත් කරනා උඩ­වැ­ඩියා විශේ­ෂ­යන්ද සම­නල වන­පෙත තුළ ස්වකීය පැවැත්ම තහ­වුරු කර ගෙන සිටියි. විද්‍යා­ත්ම­කව Ipsea speciosa ලෙස හදුන් වන බිම් උඩ­වැ­ඩියා විශේ­ෂය හැදි­න්වී­මට සිංහල ව්‍යව­හා­රයේ භාවිතා වන ‘නගා­මැරූ අල’ යන නමට සරි­ලන අයු­රින්ම මහා ඛේද­වා­ච­ක­ය­කට හේතු වූ ශාක­යක් බවට මේ උඩ­වැ­ඩියා විශේ­ෂය පත්වූ බැව් ජන­ප්‍ර­වා­ද­යන්හී සද­හන් වෙයි. නගා මැරූ අල ශාකය හට ගන්නේ සෙසු උඩ­වැ­ඩියා හා සමැව ගස් කඳ­න්මත වෙනු­වට බිම් මට්ටමේ තණ­කොළ ආදිය අත­රේය. මෙකී ශාකයේ අල දෙකත් – එකත් අතර සංඛ්‍යා­වක් හට ගන්නා අතර මේ අල­වල යුෂ­යන්හී යම් වාජී­කා­රක ගුණ­යක් ඇතැයි ගැමි විශ්වා­ස­යක් ද පව­ති­නුයේ පුරා ජන­ක­ථා­වට සම­ගා­මී­වය. කහ පාටැති මල් දරනා මෙම උඩ­වැ­ඩියා විශේ­ෂයේ කොළ ඉඳි කොළ හා සමා­නය.

වර්ණ­වත් වු විවිධ පැහැ අව­දී­න්ගෙන් යුතු පුෂ්ප­යන් දරනා උඩ­වැ­ඩියා ශාක වාණි­ජ­මය පර­මා­ර්ථ­යන් මුල් කර ගෙන ජන්ම ස්ථාන­යෙන් බැහැ­රට ගෙන ගොස් විකි­ණීමේ සහ ජාත්‍ය­න්තර ජාන මංකො­ල්ල­යන් සඳ­හාද භාවි­ත­යට ගැනීමේ වැඩි නැඹු­රු­තා­ව­යක් පවතී. විද්‍යා­ත්ම­කව Dendrobium maccarthiae ලෙස නම් කර ඇති වෙසක් ඕකිඩ් වැනි සුන්දර පුෂ්ප­යන් දරනා උඩ­වැ­ඩියා ශාක සඳහා යෝග්‍ය වු පාරි­ස­රික සහ දේශ­ගු­ණික තත්ත්ව­ය­න්ගෙන් අනූන වු සම­නල වැනි වන­පෙත් වෙත ජාන සොරුන්ගේ අව­ධා­නය යොමු වන්නේ නිතැ­තින්ය.

මන්ද යත් මිනිස් සිත ආක­ර්ෂ­ණය කර ගත හැකි හැකි­යාව වෙසක් සහ සෙසු බොහෝ ඔකීඩ් මල් සතුව පවතී. එක් මල­කින්, මල් දෙක­කින් හෝ මල් කිනිති රැස­කින් හැඩ වන ඕකිඩ් සොබා සුන්ද­ර­ත්ව­යට එකතු කර­න්නේද අපූ­ර්ව­ත්ව­යකි. වන­ජීවී සංර­ක්ෂණ දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ පාල­න­යට යටත් වන­ජීවී රක්ෂි­ත­යක් සේ ප්‍රකා­ශ­යට පත් කර ඇති සම­නළ අඩ­වියේ ආර­ක්ෂාව සඳහා ප්‍රධාන සිරිපා මං පෙත් දෙක වන පළා­බ­ද්දල සහ නල්ල­ත­න්නිය කේන්ද්‍ර කර ගිනි­මින් වන­ජීවී අඩවි ආර­ක්ෂක කාර්යාල ද්විත්ව­යක් ස්ථාපිත කර ඇත්තේ සම­නළ වන­පෙතේ ජෛව විවි­ධ­ත්වය සංර­ක්ෂ­ණය කිරීමේ කාර්යය වෙනු­වෙනි.

සම­නළ අඩ­විය සතුව ඇති අනගි ජෛව සම්පත් මංකොල්ල කෑමට සිරිපා වාර­යේදී මෙන්ම අවාර සමය තුළ­දීද වන­පෙත් තුළට රිංගී­මට මාන බල­න්නන් සුල­භය. එබැ­වින් සිරි­ප­තුල වැද නම­ස්කාර කර ගැනීම සඳ­හාම පැමි­ණෙන ඔබ සෙසු බැති­ම­තුන්ගේ ක්‍රියා­ක­ලා­පය පිළි­බ­ද­වත් අව­බෝ­ධ­යෙන් පසු විය යුතුය.

සේයා රූ - නුවන් චතු­රංග

Comments