හොරෙන් දුවන බස් | සිළුමිණ

හොරෙන් දුවන බස්

බස් රථ­වල මඟී ප්‍රවා­හ­නය කිරීම එක් එක් පුද්ග­ල­යන්ට අවශ්‍ය අයු­රින් කළ හැක්කක් නොවේ. බස් රථ නියා­ම­නය පහ­සුව පිණිස පළාත තුළ පම­ණක් ප්‍රවා­හ­නය කරනු ලබන බස් රථ අදාළ පළාත් සභාවේ මාර්ගස්ථ මඟී ප්‍රවා­හන අධි­කා­රි­යෙන් නියා­ම­නය කෙරේ. පළාත් දෙකක් අතර ධාව­නය කරනු ලබන බස් රථ ජාතික ගම­නා­ග­මන කොමි­සම මඟින් නියා­ම­නය කෙරේ.

බස් රථය අයත් පළාත් මාර්ගස්ථ මඟී ප්‍රවා­හන අධි­කා­රි­යෙන් හෝ ජාතික ගම­නා­ග­මන කොමි­ස­මෙන් ලබා දී ඇති නිර්ණා­යක අනි­වා­ර්යෙන්ම සපු­රා­ලිය යුතුය. බස් රථය මෙන්ම රියැ­දු­රන් හා කොන්දො­ස්ත­ර­ව­රුන්ද පළාත් මාර්ගස්ථ මඟී ප්‍රවා­හන අධි­කා­රියේ හෝ ජාතික ගම­නා­ග­මන කොමි­සමේ ලියා­ප­දිංචි කළ යුතුය.

දැනට මෙරට ධාව­නය වන බස් රථ 25000ක් පමණ මේ සියලු පෞද්ග­ලික මඟී ප්‍රවා­හන සේවා බස් රථ­ව­ලට අම­ත­රව කාගේත් ඇස් වසා කාල­යක සිට ධාව­නය වන බස් රථ සේවා රැසක් ද තිබේ.

බස් රථ­යක් ධාව­නය කිරී­මට නම් පළ­මුව මාර්ගස්ථ ප්‍රවා­හන අධි­කා­රි­යෙන් හෝ ජාතික ගමනා ගම­න­කො­මි­ස­මෙන් බස් රථ­යට අයත් මාර්ග­යට බල­ප­ත්‍ර­යක් ලබා ගත යුතුය. ඒ මාර්ගයේ හැර වෙනත් මාර්ග­යක බස් රථය ධාව­න­යට අව­සර නැත.

ඒ යටතේ ටෙන්ඩර් ක්‍රම­යෙන් විශේ­ෂ­යෙන්ම පළාත් මාර්ගස්ථ අධි­කා­රි­යෙන් ලබා­දෙන අවම ලංසුව ඉක්මවා යන මුද­ල­කට අනුව සෑම මඟී ප්‍රවා­හන බස් රථ­ය­ක­ටම බල­ත්‍ර­යක් ලබා­ගත යුතුය. එසේත් නැත්නම් දැනට ධාව­නය වන බස් රථ­ය­කට අයත් බල­ප­ත්‍ර­යක් මිල දී ගත යුතුය.

විශේ­ෂ­යෙන් අධික ලාභ­දායි මාර්ග­වල බල­පත්‍ර අධික ඉල්ලු­ම­කට අලෙවි වෙයි. උදා­හ­ර­ණ­යක් ලෙස පෙන්වා දෙන්නේ නම් කොට්ටාව සහ පිට­කො­ටුව අතර මාර්ග අංක 138 බස් රථ­යක දැනට භාවිතා කරනු ලබන බල­ප­ත්‍ර­යක් රුපි­යල් ලක්ෂ 20කට පමණ අධික ඉල්ලු­ම­කට අලෙවි වෙයි. එසේම හෝමා­ගම - කිරි­ව­ත්තු­ඩුව මාර්ග අංක 128 බල­ප­ත්‍ර­යක් රුපි­යල් ලක්ෂ 40කට පමණ අලෙවි වෙයි. මහ­නු­වර කොළඹ බල­ප­ත්‍ර­යක්ද එවන් අති­වි­ශාල මුද­ල­කට අලෙවි වෙයි.

අධි­වේගී මාර්ගයේ පසු­ගිය දිනක නව මාර්ග කීප­යක් සඳහා බස් රථ ධාව­න­යට ටෙන්ඩර් කැඳවා තිබූ අතර එහිදී මාර්ග කිහි­ප­ය­කට කැඳවා තිබූ අවම ලන්සු මුදල ලක්ෂ 20 කට ආස­න්නය. එම මුදල් වාර්ෂි­කව ගෙවිය යුතුය. ඒසා අති­වි­ශාල මුද­ලක් වාර්ෂි­කව ගෙව­න්නට බස් රථ­ය­කින් ඉපැ­යිය යුතු ලාභය කොප­ම­ණද?

බල­ප­ත්‍ර­යක් නොමැති බස් රථ මඟී ප්‍රවා­හ­නය කිරීම අපේ රටේ තහ­නම් වන අතර ඒ සඳහා පළාත් මාර්ගස්ථ ප්‍රවා­හන අධි­කා­රි­යට මෙන්ම ජාතික ගම­නා­ග­මන කොමි­ස­ම­ටද නීති මඟින් කට­යුතු කළ හැකිය. එය අධි­ක­ර­ණය දක්වා යා හැකි වර­දක් ලෙස ද දක්වා ඇත.

එහෙත් අපේ රටේ නීතියේ ඕනෑ තරම් හිල් ඇත. කූට වංචා­ක­රු­වන් බලා සිටින්නේ මේ නීතියේ හිල් දෙසය. හොරාට ගණ­දෙවි නුවණ ඇති බවද අපි අසා ඇත්තෙමු. හොරා ඒ ගණ­දෙවි නුව­ණින් මේ නීතියේ හිල් අතු­රින් තම වාසිය සලසා ගන්නා බව අපට පසක් වූයේ බල­පත්‍ර නොමැ­තිව ගමන් ගන්නා බස් රථ සේවා දෙස බැලී­මෙනි.

මේ වන විට බල­පත්‍ර නොමැ­තිව යාප­නය සහ කොළඹ අතර පම­ණක් බස් රථ 34ක් ධාව­නය වන බවට වාර්තා වී ඇත. ඊට අම­ත­රව කල්මුණේ කොළඹ අතර බස් රථ 14ක් පමණ ද උතුරු හා නැඟෙ­න­හිර අතර මෙවන් ගම­නාත්ත කිහි­ප­යක් සඳහා මේ ආකා­රයේ බල­පත්‍ර නොමැති සුඛෝ­ප­භෝගී බස් රථ ධාව­නය වන බවට අපට අනා­ව­ර­ණය වී ඇත. මේ සිය­ලුම බස් රථ රාත්‍රී කාලයේ පම­ණක් කොළඹ සිට යාප­න­ය­ටත් යාප­නයේ සිට කොළ­ඹ­ටත් එසේම කල්මුණේ - කාන්ත­න්කුඩි වැනි ප්‍රදේ­ශ­ව­ල­ටත් ධාව­නය කෙරේ. මේ බස් රථ නියා­ම­නය පිණිස කිසිදු ආය­ත­න­යක ලියා­ප­දිං­චි­යක් නැත. එම නිසා බස් රථ ධාව­න­යෙන් රජ­යට හිමි­විය යුතු රුපි­යල් මිලි­යන ගණ­නා­වක් වාර්ෂි­කව අහිමි වේ. ඒ බව ලියා­ප­දිංචි බස් රථ හිමි­යන් නොද­න්න­වාද නොවේ. ඔවුන් විසින් පැමි­ණිලි ද කර ඇත. එහෙත් කිසිදු ආකා­ර­යක නීති­යක් ක්‍රියා­ත්මක නොවන්නේ ඇයිද යන්න අප­ටත් ප්‍රශ්න­යකි. කොළඹ සහ යාප­නය අතර බල­පත්‍ර නොමැ­තිව ධාව­නය වන මේ බස් රථ බොහෝ විට ගමන් අර­ඹන්නේ වැල්ල­වත්තේ සිටය. ඒවා සඳහා ආසන වෙක් කරනු ලබන්නේ කුඩා හෝටල් හෝ වෙනත් කුඩා පෙට්ටි­ක­ඩ­වල සිටය. ලංකාවේ බස් රථ මඟී ප්‍රවා­හන නීති­යට අනුව එවන් වෙන් කිරීම් අනු­මත වෙන් කිරීම් නොවන අතර ඒවා නීති විරෝ­ධීය. එහෙත් මේ වෙන් කිරීම් දැන්වීම් යොදා ප්‍රසි­ද්ධි­යේම සිදු කරනු ලබයි.

කොළ­ඹින් හෝ වෙනත් ප්‍රදේ­ශ­ව­ලින් මේ බස් රථ­ව­ලට මඟීන් නංවා ගන්නේ නැත. එයට හේතුව වන්නේ මේ බස් රථ­වල ආස­න­ගත මඟීන් පම­ණක් ගමන් ගැනී­මයි. එසේ ගමන් ආරම්භ කරනු ලබන බස් රථ­ව­ලට බොහෝ­වි­ටම ගම­නාන්ත නාම පුව­රුද නැත. ඇතැම් විට ‘විශේෂ‘ හෝ ‘විශේෂ සේවා‘ යන්න ඉංග්‍රී­සි­යෙන් යොදා ධාව­නය කරනු ලබන අතර මෙහි අරු­මය වන්නේ කිසිදු සිංහල වැසි­යෙකු ගමන් නොගන්නා මේ බස් රථ­වල ඇතැම් විට සිංහල භාෂා­වෙන් පම­ණක් ‘විශේෂ‘ හෝ ‘විශේෂ සේවා‘ යනු­වෙන් යෙදූ නාම­පු­වරු යොදා ධාව­නය කිරී­මයි. එය බැලූ බැල්ම­ටම ඇස් බැන්දු­මකි. කලා­තු­ර­කින් ගම­නා­න්තය යොදා බස් රථ ධාව­නය කෙරේ.

ඒ එම බස් රථ මාර්ගයේ පොදු මඟී ප්‍රවා­හන සේවා සඳහා ලියා­ප­දිංචි වී නොමැති බැවින් ද අතර මඟින් මඟීන් නංවා ගනු නොල­බන බැවින්ද බස් රථ සම්බ­න්ධ­යෙන් නීති­මය පිය­ව­රක් ගත නොහැකි තත්ත්ව­යක් නිර්මා­ණය වී ඇත.

දැනට සංචා­රක කර්මා­න්තයේ යෙදෙන බස් රථ සේ මේ බස් රථද ධාව­නය කරනු ලබන හෙයින් එම බස් රථ­ව­ලින් ප්‍රශ්න කළ නොහැ­කිය.

මාර්ගස්ථ මඟී ප්‍රවා­හන අධි­කා­රි­යට හෝ ජාතික ගම­නා­ග­මන කොමි­ස­මට හෝ කළ හැක්කේ තම ආය­ත­න­වල ලියා­ප­දිංචි මඟී බස් රථ සම්බ­න්ධ­යෙන් කට­යුතු කිරීම පම­ණකි.

එහෙත් මෙහි නීති­යට අසු­වන තැනක්ද ඇත. ඒ ආසන වෙන් කිරීමේ ස්ථානයි. එවන් ක්‍රියා­දා­ම­ය­කට නීති­යෙන් අව­සර නැත. පිළි­ගත් ස්ථාන හෝ ආය­තන මඟින් හැරෙ­න්නට ආසන වෙන් කළ නොහැ­කිය. එසේම ආසන වෙන් කර ගමන් ගන්නා බස් රථ ගමනා ගමන කොමි­සමේ ලියා­ප­දිංචි බස් රථ විය යුතුය.

කොළ­ඹදී මෙන්ම යාප­න­යේදී වුව ද මේ බස් රථ ගම­නා­රම්භ කරන්නේ ඒවා­ටය ආවේ­ණික ස්ථාන­ව­ල­දීය.

එමෙන්ම සුඛෝ­ප­භෝගී මේ බස් රථ­වල එක් මඟි­ය­කු­ගෙන් රුපි­යල් 1250ක අධික ගාස්තු­වක්ද අය කෙරේ. ඇතැම් විට ඊටත් වඩා ගාස්තු අය කරනු ලබන අතර වෙන් කිරීමේ වෙනම ගාස්තු­වක්ද ඇතැ­මුන් අය කරනු ලබන බවට වාර්තා වේ.

මේ බස් රථ බහු­ත­ර­යක් උතුරේ ප්‍රධාන දේශ­පා­ල­න­ඥ­ය­කුට අයත් බවට මේ වන විට වාර්තා වී ඇත. මෙය කවු­රුන් හෝ විසින් කරණු ලබන බර­ප­තළ විස­මා­චා­ර­යකි. එක් අතෙ­කින් රජ­යට ආදා­යම අහිමි කිරී­මකි.

තවත් අතෙ­කින් මඟී අයි­ති­වා­සි­කම් ගසා කෑමකි. තවත් අතෙ­කින් නීති විරෝධී ක්‍රියා­වකි. අනෙක් පසින් නීති­මය වශ­යෙන් ධාව­නය වන බස් රථ­ව­ලට බාධා­වකි.

අධි­වේගී මාර්ග­යේද මේ වන විට කාර්යාල සේවා ලෙසින් බස් රථ 350ක් පමණ ධාව­නය කරේ. එයට ප්‍රධාන හේතු­වක් වී ඇත්තේ අධි­වේගී මාර්ගයේ දෛනික බල­පත්‍ර ලබා දීම නිසා බස් රථ නිසි බල­පත්‍ර රටා­ව­කින් තොරව ධාව­නය කිරී­මයි.මේ ලෙසින් අන්ත­ර්ප­ලාත් බස් රථ බල­පත්‍ර නොමැ­තිව ධාව­නය කළ­හොත් බල­ව­න්තයා රජ කරනු ලබන ක්‍රම­වේ­ද­යන් සියලු කර්මාන්ත කරා එළැ­ඹෙනු ඇත.

එයට පෙර නීතිය ක්‍රියා­ත්මක කළ යුතුය. ඒ සඳහා අවශ්‍ය නම් බස් රථ ප්‍රඥ­ප්තියේ සංශෝ­ධ­නය කළ යුතුය. අශ්වයා පැන ගියාට පසුව ඉස්තා­ලය වසා දැමී­මෙන් පලක් නැත.

 

 

 

Comments